Saturday, January 8, 2011

timbang berat blog


Kira bebanan blog anda di sini. Blog di nilai dari segi Size, Load Time dan Avarege Speed per KB. Apa yang perlu anda fokuskan adalah pada saiz kerana nilai terbaik untuk sesebuah blog adalah di bawah paras 100kb. Bagi Load Time dan Avarege per speed per KB pula, ianya bergantung pada kelajuan internet anda.
Jika blog anda bersaiz lebih dari 100kb, cuba kurangkan beban pada blog anda.

klik sini

Banyak faktor yang menyebabkan sesebuah blog itu lambat untuk melalui proses 'loading page'. Kebiasaannya, punca utama adalah kerana blog tersebut dibina menggunakan banyak image.

Paparan image pada post yang saiz 'file'nya terlalu besar.Untuk mengecilkan saiz 'file' image tersebut, sila baca di sini.

Penggunaan banyak widget javascript juga menjadi salah satu punca utama mengapa blog menjadi berat.

Sebab lain, kenapa blog menjadi berat.

1. Widget berbentuk flash (.swf): contohnya widget seperti jam, visitor counter, gambar slide, games, iklan dan sebagainya.

2. File Javascript (.js); contohnya marquee text, photo slider dan jquery .

3. File Image bersize besar (.jpg, png, gif dan sebagainya); Contohnya seperti gambar atau ikon yang boleh bergerak, Lebih-lebih lagi image berformat .gif (animation) yang bersaiz besar.

4. Terlalu banyak post di muka depan(front page). Tekan Ctrl + - pada keyboard sebanyak empat kali. Anda boleh lihat sama ada blog sukar untuk di scroll atau pun mudah. Kemudian, bandingkan dengan blog lain.

5. File audio atau video yang di mainkan secara auto.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My widget | Bookmark | Share

Marketing Blogroll Center

Followers

Blog Archive

 

Copyright 2011 Iban4u My theme by Timberland, J.

hit me

Total Pageviews

Disclaimer

This blog does not host any of the files mentioned on this blog. This blog only points out to various links on the Internet that already exist and some of them are uploaded by other websites or users there. If you have any clarifications to be made or If you find any contents in this site which you think can be offensive contact me & the content will be removed or modified accordingly.

Visitor

hit counter account login page
Get a free hit counter today!
get this

analyzer

SEO Stats powered by MyPagerank.Net