Saturday, January 15, 2011

Tarik traffic


Salam semua,

alamak baru2 ni ada orang tanya macamana nak tarik ramai pengunjung datang jengok blog kita? macamana nak jawab blog saya pun tak ramai yg berkunjung.

Saya tidak dalam keadaan berkemampuan untukmenjawab soalan ini, ini memerlukan pakar dan guru internet untuk menjawabnya.  Kebanyakan pakar trafik yang memperolehi ratusan ribu dollar hasil dari iklan adsense dan affiliate tidak akan menceritakan rahsia mereka kepada orang lain...  sekumpulan guru2 internet yang lain mengenakan sejumlah bayaran untuk mendapatkan teknik2 yang mereka gunakan.. hehehe...

Kebanyakan jawapan yang akan kita jumpa lebih kurang begini:-

1.  Tentukan kumpulan sasaran pengunjung yang kita target akan berkunjung.  Remaja, orang muda atau kumpulan dewasa yang lebih serius. 

2.  Jangan tulis blog tentang apa yang kita suka dan minat, kita kena kaji apa dia maklumat yang disukaii dan diminati oleh kumpulan sasaran kita, hiburan ke artis ke movie ke politik, sosiol, famili apa sahaja.

3.  Kita tak perlu terlalu jadi pakar dan mahir menulis, yang penting isi kandungan apa yang akan ditulis, orang suka baca atau tidak?  Kalau kita tidak boleh menulis dengan baik, cari dalam internet apa subjek yang kita perlukan, semuanya ada tersedia, kena rajin sikit.

4.  Kalau kita sediakan maklumat dalam blog kita (blog content) yang disukai oleh orang sudah tentuk orang akan datang lagi berkunjung kedalam blog kita.  Ambil cotoh blog politik Malaysia-Today.net, satu hari tidak kurang dari 50,000 pengunjung, ada kalanya lebih 5 juta pengunjung dalam 3 hari.

5.  Sediakan bandwith yang mencukupi sekirang terlalu ramai yang mengunjungi situs anda.

6. Buat promosi blog secara berterusan.  cari dan daftar sebanyak mungkin blog kita ke dalam blog directory yang tersedia dalam internet.  Jangan lupa dengan "technorati", "diggit" "reddit", "blogcatalog" dan lain-lian yang terkenal, biar sampai puluhan bilangannya..  Jangan lupa "ping" blog anda setiap kali selepas buat perubahan, cari melalu google dengan menulis "ping the blog" - ada banyak yang menyediakan perkhidmatan ping percuma.  Cari sedikit bahan bacaan jika tidak tahu apa dia "ping"...

7.  Submit blog kita dalam Google Search Engine, Yahoo, MSN, AOL dan semua banyak lagi search engine yang ada sedia perkhidmatan pencarian.  Pelajari cara mendaftar melalui "google webmaster tools" dan "yahoo url submit tools".

8.  Buka akaun dengan sebanyak mungkin blog komuniti dan luangkan masa untuk berkunjung dan membaca blog orang lain.  Yang paling penting kita tinggalkan "komen" yang bernas dalam setiap blog orang yang kita baca dan tinggalkan alamat blog kita.  Jangan sekali kali tulis komen sambil lewa dan tidak mempunyai apa-apa isi yang berguna... ini penting... 

9.  Yang sangat penting untuk pengunjung ialah kekunci kata yang ada dalam blog kita.  Pelajari dan cari dalam internet apa yang dipanggil long tail keywords.  Sila gunakan kemudahan yg google sediakan yg dipanggil "google keyword tool" sangat berguna untuk tujuan analisis.  fikirkan apa dia "search word" yang akan ditulis oleh pengunjung dalam masa menggunakan enjin pencarian dan sediakan artikel yang berkenaan...  Kalau ada duit lebih boleh beli perkhidmatan "keyword generator" dalam internet.

10.  Kalau untuk menaikan ranking dalam enjin pencarian dapatkan sebanyak mungkin "back link" dari laman2 yang berkualiti.  Kalau ada duit boleh beli inbound link ini dalam internet. 

JANGAN TULIS BLOG TENTANG APA YANG KITA SUKA - FIKIRKAN APA MAKLUMAT YANG DICARI ORANG LAIN ATAU APA YANG DI MINATI OLEH BANYAK ORANG.  

dan yang lain-lain minta tolong siapa yang pakar tampil memberikan bantuan.  nanti kita sambung lagi.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My widget | Bookmark | Share

Marketing Blogroll Center

Followers

Blog Archive

 

Copyright 2011 Iban4u My theme by Timberland, J.

hit me

Total Pageviews

Disclaimer

This blog does not host any of the files mentioned on this blog. This blog only points out to various links on the Internet that already exist and some of them are uploaded by other websites or users there. If you have any clarifications to be made or If you find any contents in this site which you think can be offensive contact me & the content will be removed or modified accordingly.

Visitor

hit counter account login page
Get a free hit counter today!
get this

analyzer

SEO Stats powered by MyPagerank.Net